Kan iedereen een eigen website bouwen?

De toekomst van webdesign en marketingactiviteiten

Technologie wordt niet alleen steeds beter en slimmer, het wordt ook steeds toegankelijker. Jaren geleden was het bouwen van een website een hele opgave waar veel technische kennis bij kwam kijken. Om dan nog maar te zwijgen over het design. Tegenwoordig is dit wel anders. Het bouwen van een website is steeds toegankelijker, en hier lijkt voorlopig ook geen verandering in te komen. Deze ontwikkelingen zagen aan de stoelpoten van de grote webdevelopmentbureaus. De barrières brokkelen steeds meer af, en beide partijen hebben het door. Is het dan zo dat het bouwen van een website kinderspel is?

Ontwikkelingen

Om te zeggen dat het maken van een website kinderspel is gaat wat te ver, maar er zijn een aantal platformen die potentiële klanten hier wel van proberen te overtuigen. Platformen als Wix en Squarespace bieden een hele generieke manier van webdevelopment, namelijk met een visueel bouwprogramma. Het ‘drag and drop’ principe functioneert, en hiermee wordt een basiswebsite relatief snel neergezet.

Is daarmee dan de kous af? Nee.
Het bouwen van een website is namelijk veel meer dan dat.

Consumentwens

Consumenten stellen steeds hogere eisen aan het uiterlijk en de werking van een website. Ook moet een website aan een aantal eisen voldoen om het doel ervan te bereiken: verkeer genereren én verkeer vasthouden.
Deze factoren hebben allerlei lastige namen: User Experience, User Interface, Conversion Optimalisation, Search Engine Optimalisation en Webflow bijvoorbeeld. Dit zijn zaken waar je op het eerste oog geen rekening mee houdt, maar die een aanzienlijke invloed hebben op de prestaties van jouw website en dus jouw onderneming.

Om deze Engelse termen wat diepte te geven werken we ze graag uit met een aantal praktijkvoorbeelden.

 

Digitalisering als ruggengraat van de klantreis

Praktijkvoorbeelden

User Experience

Niets is zo vervelend als een website waarop je niet kan vinden wat je zoekt. Of dit nu over een product gaat of over de contactpagina, het schrikt consumenten af. Wanneer een consument iets niet kan vinden gaan ze kijken op de volgende website, waar zij het waarschijnlijk wél kunnen vinden. Dit betekent dus een direct verlies van omzet.

Ook moet een website logisch in elkaar zitten. Wanneer iemand producten heeft toegevoegd aan de winkelmand, maar deze winkelmand is vervolgens nergens te vinden en het proces om de bestelling te voltooien is niet duidelijk wordt dit vrij snel zichtbaar in de resultaten. ‘Abandoned carts’ noemen we dit.

Conversion optimalisation

Dit lijkt misschien vooral bedoeld te zijn voor e-commerce, maar vergis je niet. Ook websites die niets verkopen hebben bepaalde conversietargets. Dit kan zijn het inschrijven voor een nieuwsbrief, maar ook simpelweg het invullen van een contactformulier. Er zijn allerlei trucjes en aandachtspunten om deze conversie te verhogen. Dit kan soms over procenten gaan per aanpassing. Procenten extra omzet door een goed functionerende website!

Search Engine Optimalisation

Bij MADE zien we heel wat websites voorbijkomen, en het blijft ons soms verbazen. Prachtige websites die weinig verkeer genereren, puur omdat ze niet geoptimaliseerd zijn voor het algoritme van Google. De vraag is dan ook vaak ‘hoe kom ik bovenaan in Google?’. Wanneer consumenten jouw website online niet kunnen vinden is de kans klein dat de website een echte extensie wordt van jouw onderneming. Dat is natuurlijk enorm zonde.

Trustworthiness

Een website is jouw visitekaartje online. Wanneer deze niet betrouwbaar oogt is de kans klein dat je hier heel veel waarde uit gaat halen. Consumenten beoordelen een bedrijf op het uiterlijk van een website, en dit kan zelfs binnen een aantal seconden gebeurd zijn. Wanneer klanten jouw website dus wel vinden, maar niet als betrouwbaar bestempelen kan dit veel nadeel opleveren voor jouw onderneming.

De toekomst

Bij MADE geloven wij erin dat het geschetste beeld uit de intro dichtbij is, maar tegelijkertijd zijn we er ook nog lang niet. Waar het misschien mogelijk is om een eigen website te maken zitten er nog veel te veel haken en ogen aan die het succes ervan beïnvloeden. Het kan er dan misschien wel goed uitzien, maar dit betekent niet dat het ook het gewenste effect gaat opleveren.

Daarnaast geloven wij dat een website een echt onderdeel moet zijn van jouw onderneming. Hoe kan een website ervoor zorgen dat de klantervaring moeiteloos van on- naar offline overschakelt, of andersom. Het kan bedrijfsprocessen versimpelen, verbeteren of zelfs in waarde laten toenemen. Met de impact van een goede website in het achterhoofd raden wij dan ook nog steeds aan om met een ervaren partner in gesprek te gaan.

De samenwerking met deze partner kan wel wezenlijk anders worden ingestoken dan gebruikelijk is. Waar bedrijven nu vaak voor de kleinste aanpassingen flinke bedragen moeten betalen zijn is dit bij MADE niet het geval. De meeste kleine aanpassingen kan je namelijk zelf doen!
Daarnaast doen wij ook graag de aanpassingen voor je. In veel gevallen doen we dit kosteloos. Dit zit nu eenmaal in de afspraken die we maken!
In wat complexere gevallen komt hier een schappelijke meerprijs bij kijken.

En na ontwikkeling?

Wanneer de website af is begint eigenlijk het echte werk pas, maar vaak zien wij dat dit bij veel bedrijven als eindpunt wordt gezien. Het optimaliseren aan de hand van het gedrag van gebruikers, het uploaden van nieuwe content om de website interessant te houden en eventuele aanpassingen naar wens zouden een continu proces moeten zijn. De communicatie moet gestroomlijnd zijn, en alle gebruikte kanalen voor communicatie vinden hun weg naar de website. Het kloppende hart van jouw onderneming dus.
Bij MADE doen wij eigenlijk geen losse ‘bouwprojecten’, omdat wij hier geen meerwaarde in zien. Dit is waarom oplevering slechts de start is.

Begin vandaag nog

Wil je eens sparren over de mogelijkheden om uw website bij te laten dragen aan een optimale digitale ervaring van uw doelgroep? Of weet je niet zeker met welke partner je het beste in zee kunt gaan?
Wij gaan graag het gesprek met je aan om te kijken waar MADE het verschil kan maken!

Laat je gegevens hiernaast achter, of neem direct contact met ons op.

Let's Chat Connect Meet Team up Improve Grow

 


Op de hoogte blijven over het digitaliseren van het MKB?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!