Weet wat u kiest

Waarom is CRM noodzakelijk voor commercieel succes in 2023 en in de toekomst?

In onzekere tijden is het behouden van bestaande relaties voor iedere organisatie van groot belang. Door je service te optimaliseren aan de hand van data, je dienstverlening aan te passen aan de behoefte van je klant, structuur aan te brengen binnen de organisatie en alle (nieuwe) leads op een juiste manier te nurturen binnen het CRM, kun je er zelfs in onzekere tijden voor zorgen dat groei wordt gerealiseerd of dat er een solide basis wordt neergezet voor de toekomst. In deze publicatie zal ik verder ingaan op de volgende speerpunten die antwoord geven op de vraag: Waarom CRM noodzakelijk is voor commercieel succes in 2023 en wanneer een CRM-systeem succesvol geïmplementeerd is.

Relatie met doelgroep klant en partners optimaliseren

Inzicht in data
en forecasting

Automatisering van processen

Milestones voor een succesvolle implementatie

Relatie met de doelgroep, klant en partners optimaliseren

Om te beginnen is het van groot belang dat binnen de organisatie zoveel mogelijk relevante afdelingen betrokken zijn bij het implementeren van een CRM-systeem. Om op commercieel gebied het verschil te maken dienen in ieder geval marketing, sales en service met dank aan het CRM naadloos samen te werken. Door organisatiebreed de juiste (klant)informatie in te voeren is het voor bijvoorbeeld een sales team een stuk eenvoudiger om ieder klantcontact gestructureerd en gepast te benaderen. Het is namelijk voor de accountmanager of sales vertegenwoordiger direct inzichtelijk waar de lead vandaan komt en welke interesse deze heeft. Ook is het in een wat later stadium voor alle service gerelateerde zaken van groot belang dat alle belangrijke contactinfo vanuit het verleden direct inzichtelijk is, of het nu bijvoorbeeld gaat om e-mails, offertes of contactgegevens.

Om op commercieel gebied stappen vooruit te maken in plaats van achteruit is het van groot belang om in onzekere tijden de relatie met de doelgroep sterk te houden en vertrouwen te winnen.

Inzicht in data en forecasting

Het is van groot belang om alle informatie van een klant, relatie, leverancier of elders direct in kaart te brengen. Ook is het van belang om nauwkeurige rapportages te genereren binnen het CRM en hier toekomstige keuzes op te kunnen baseren. Veel standaard rapportages worden door op een juiste manier invoeren van en omgaan met data al automatisch gegenereerd, zodat u hier op zowel korte als langere termijn bedrijfsmatig keuzes op kunt baseren. Inzichten die u standaard van uw CRM kunt verwachten zijn onder andere:

Het is daarom ook mogelijk om toekomstgerichte voorspellingen te doen over de inkomsten van uw organisatie of diverse organisatieonderdelen. CRM is er uiteindelijk voor de organisaties met de langetermijnvisie.

Automatisering van processen

Zonder teveel op automatisering in te gaan is het voor iedere organisatie fijn om herhaaldelijke activiteiten niet eentonig telkens, maar op nieuw uit te hoeven voeren. Het automatiseren van processen binnen uw organisatie door leads automatisch op te slaan en te segmenteren binnen het systeem, marketingcampagnes automatisch te laten verlopen of koppelingen te realiseren met externe systemen zorgt ervoor dat heel veel repetitief werk onnodig wordt en dat ook het aantal foutieve handelingen van gebruikers beperkt wordt.

Zeker in de tijd waarin wij leven is het van belang om CRM voor u te laten werken in plaats van andersom.

Milestones voor een succesvolle CRM-implementatie

Om te beginnen willen wij benadrukken dat het van belang is stap voor stap functionaliteiten implementeren en daarmee het overzicht te behouden. De meest voorkomende fout binnen CRM betreft het feit dat men direct alle functionaliteiten ‘half’ in gebruik neemt. Hierdoor verdwijnt het vertrouwen als de samenhang als sneeuw voor de zon. Er bestaat dus echt zoiets als ‘door de bomen het bos niet meer zien’.

Strategie
bepalen

Allereerst is het dus belangrijk om voorafgaande een passende strategie te bepalen. Een strategie die aansluit op de organisatie, bedrijfsdoelstellingen en de uiteindelijke gebruikers van het systeem. Door precies in kaart te brengen wie het systeem gebruikt met welke reden, is van mogelijk om richtlijnen op te stellen voor ieder type gebruiker.

Functionaliteiten
inzetten

Zoals eerder aangegeven is het van belang om stapsgewijs de implementatiefase te doorlopen. Door goed in kaart te hebben wat het einddoel is, is het mogelijk om de eerste milestones van de implementatiefase te bepalen en om ook interne ambassadeurs aan te wijzen om het project intern aan te moedigen.

Meten, analyseren en optimaliseren

Als het systeem eenmaal staat is het van belang om de effectiviteit te meten, de adoptie van het team te analyseren en het systeem verder te optimaliseren, naar aanleiding van de wens vanuit de organisatie en de relatie. Omdat de wereld constant in ontwikkeling is en bedrijven hier naadloos in moeten aansluiten zijn onderhoud en doorontwikkeling dus van essentieel belang.

Wanneer is CRM een succesvol project?

Zoals eerder aangegeven is CRM een doorlopend proces en zit er geen einddatum aan het implementatieproces. Vanaf het moment dat de laatste milestone is behaald, is er weer een volgende functionaliteit of mogelijkheid die aangegrepen wordt, omdat zowel het systeem als uw organisatie contestant in ontwikkeling is. Maar om toch te meten of het project een succes is, is het mogelijk de volgende aspecten te beoordelen:

Als al deze aspecten kloppen, kunnen we wel stellen dat zowel de implementatie als de adoptie van het systeem een succes zijn. U werkt nu met een kloppend CRM-systeem dat uw organisatie ondersteunt om gestructureerd opvolging te geven aan de groeiambitie.

Hoe kan MADE uw organisatie hierin van dienst zijn?

Buiten de ondersteuning op strategisch gebied, de implementatie en projectmanagement dat wij aanbieden om het project tot een succes te maken, bieden wij ook marketingtechnische activiteiten aan die aansluiten op uw commerciële activiteiten. Wij geloven heilig in het feit dat CRM structuur aanbrengt in meerdere facetten, waaronder dus ook marketing.

Vanuit CRM is het bijvoorbeeld mogelijk om te kunnen meten in hoeverre leads die wij verkrijgen vanuit marketing daadwerkelijk converteren tot klant en wat de waarde van deze klant voor een langere termijn betekent voor het bedrijf. Leads kunnen bijvoorbeeld geconfigureerd worden uit LinkedIn campagnes, Google Ads of website bezoekers. Tot slot is er geen betere manier om uw e-mailmarketingactiviteiten te optimaliseren, met bijvoorbeeld CRM. Grotere CRM-leveranciers als Salesforce en Microsoft Dynamics bieden diverse marketingtools binnen het systeem zelf, waarbij wat minder uitgebreide aanbieders uitstekende koppelingen bieden met bijvoorbeeld een Mailchimp.

Dus ook in onze samenwerking op marketinggebied staat CRM in het hart van de organisatie.

En nu?

Het start allemaal bij een goed gesprek. Laat uw gegevens achter in het contactformulier, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op!

Let's Chat Connect Meet Team up Improve Grow

Op de hoogte blijven over het digitaliseren van het MKB?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!