Weet wat u kiest

Wat kost een website in 2023?

“Wat kost een website” is een vraag die iedere online marketeer zo nu en dan wel gesteld wordt. Logisch, want veel ondernemers vinden het moeilijk om in te schatten wat realistisch is en wanneer zij te veel betalen. Het antwoord ligt gecompliceerd, maar dat is eigenlijk ook niet vreemd. Wanneer je een autoverkoper vraagt “Wat kost een auto?” zal hij ook zeggen dat dat afhangt van het merk, model en de uitvoering. Bij een website is dit niet anders. Nu snappen wij bij MADE wel dat deze vraag speelt, dus zetten we graag een aantal opties uit.

1. Do It Yourself

Iedereen kent de reclames wel van domeinaanbieders: bouw jouw eigen website voor €100!

In de basis klopt dit helemaal. Je kan bij hen een domein registreren en in hun websitebuilder aan de slag gaan met een eigen website. De praktijk heeft echter al keer op keer uitgewezen dat dit niet de gewenste resultaten oplevert.

De builder is niet uitgebreid genoeg, verschaalt niet lekker mee naar bijvoorbeeld telefoon of tablet en er zijn tal van functies niet beschikbaar. Daarbij wordt er vaak niet gekeken naar vindbaarheid op Google. Op deze manier is het eindproduct vaak een site die niet gevonden wordt en een lage conversie genereert.

88% van de online consumenten keert na een slechte ervaring niet meer terug naar die website.

Voor een bedrijf kan een slecht ontworpen website dus echt schadelijk zijn. Om de kans op het aantrekken en behouden van klanten te maximaliseren, is een online pressence alleen niet genoeg, deze pressence moet als fijn worden ervaren door de bezoeker.

Dit is waarom er professionele webdevelopers zijn die al deze aspecten meenemen en die ervoor kunnen zorgen dat uw bedrijf online ook meeconcurreert. 

2. Templatesite

De markt beweegt mee met de klantvraag, en dat is precies waarom er tegenwoordig een tussenweg bestaat. Er zijn verschillende sites en bedrijven die de mogelijkheid bieden om een zogenaamd template te kopen. Dit is een kale website die ingevuld kan worden naar behoefte. Ook hier moet je wel enigszins technische know-how hebben, en kost het vaak veel tijd.

Het ziet er al een stuk strakker uit dan een DIY website en er zijn een aantal aspecten die meewerken aan de vindbaarheid en klantervaring ingebouwd. Een kaal template en hosting kosten al snel €400-500. Het is dus zeker een stapje omhoog, maar er zitten ook een aantal flinke nadelen aan:

Geen aanpassingen

Afwijken van de standaard is niet mogelijk, of duur. Dit wordt door de verkopende partij gezien als een custom dienst, en hier wordt vaak veel geld voor gevraagd.

Geen techsupport

Problemen met je website? Dan kan je eerst je portemonnee trekken voordat ernaar gekeken wordt. Ook dit wordt gezien als custom service, en die bedragen zijn niet mals.

Meer van hetzelfde

Een website bouw je om mee te concurreren online, of om klanten een extra dienst te leveren. Wanneer je hierin niet onderscheidend bent heeft het eigenlijk weinig zin.

3. Werken met een webdeveloper in WordPress

Een website op maat gemaakt om volledig aan te sluiten bij uw branding, doelstellingen en totale bedrijf. Op deze manier werken we bij MADE. Wij bouwen alleen maatwerk websites omdat we simpelweg veel betere resultaten zien bij bedrijven in alle regio’s en van alle soorten en maten wanneer ze investeren in een op maat gemaakte website. Bovendien is een op maat gemaakte website volledig gebouwd naar uw wensen en kunnen wij kwaliteit en service garanderen.

The sky is the limit, want de systemen waar wij mee werken zijn ver ontwikkeld en bieden tal van mogelijkheden. Er is altijd een passende oplossing, en die passende oplossing is niet tegen torenhoge meerprijzen of met maandelijkse betalingen. Eén offerte voor een website die volledig naar uw wensen is ingericht en vindbaar is op Google.

Omdat deze dus volledig op maat wordt gemaakt kunnen de prijzen enorm variëren, maar je hebt soms al een professionele, onderscheidende website vanaf €2.500!

94% van een eerste indruk is gebaseerd op het design van een website.

4. Corporate websites

Websites voor grote bedrijven zien er vaak goed uit, helemaal ontworpen volgens de laatste trends in de markt. Deze websites kunnen gerust €50.000+ kosten. Flinke bedragen, die door dit soort bedrijven als ‘normaal’ worden gezien. Dit komt grotendeels door het systeem waarin deze sites worden gebouwd, dat wezenlijk verschilt van WordPress.

Is het design van deze sites dan zo goed?
Ja.
Ligt dat aan het systeem waarin het gebouwd wordt?
Nee.

WordPress is eigenlijk tot alles in staat wat dit soort systemen ook kunnen. Het verschil zit hem in de gebruiksvriendelijkheid en de uniformiteit. Met dergelijke systemen kan iedere werknemer een blog of nieuwsbericht plaatsen, zonder webdeveloper te zijn. Het werkt in vaste formats, waardoor er met een paar drukken op de knop en wat knip-en-plak-werk vrij snel een blog opgetogen wordt. Deze is dan in lijn met de huisstijl, ziet er op alle apparaten goed uit en wordt meegenomen in de menu’s en overzichtspagina’s.

Afwijken van dit format is niet mogelijk, of de ontwikkelpartij moet eraan te pas komen. De eenvoud maakt het werkbaar, maar tegelijkertijd ook duurder.
WordPress biedt soortgelijke functies, maar niet in dezelfde mate van toegankelijkheid. Het is iets moeilijker, maar dat is ook terug te zien in de prijs. Een goede partner ondersteunt u hier uiteraard graag in. 

Voor dit soort bedrijven is het vaak een afweging:
– Nemen we een webdeveloper in dienst, en hebben we daar genoeg werk voor?
– Werken we met een externe partij die onze hele website regelt?
– Werken we in een dergelijk systeem waarin alles gestandaardiseerd is om het toegankelijker te houden?

De uitkomst verschilt per bedrijf, maar de juiste kennis hierover is wel noodzakelijk om de juiste keuze te maken.

Wat bepaalt de prijs van een website?

Tijd

Uiteindelijk is de tijd die wij besteden aan de bouw de grootste kostenpost. Hier gaan wij uiteraard wel zo efficiënt mogelijk mee om!

Complexiteit

Hoe complexer de wensen, hoe dieper wij hierin moeten duiken. Wanneer we op onbekend terrein komen, weten we er altijd wel uit te komen, het kan alleen wat langer duren.

Ambities

Wat wilt u neerzetten met uw website? Wilt u een extra stapje zetten, of dient uw website andere doelen? Dit bepaalt hoe veel werk er in de uitstraling en werking zit.

75% van de betrouwbaarheid van een site hangt af van het design

Maak een goede keuze

De juiste aanpak hangt af van de omvang van uw organisatie en het doel van de site. Wel bevelen wij u sterk aan om goed beslagen ten ijs te komen zodat u geen nodeloze kosten maakt. Bijna alles is te realiseren in WordPress, en dit is vaak ook veel betaalbaarder dan werken met een ander systeem. Een website hoeft geen bergen geld te kosten, in de meeste gevallen gaat een goed werkende website u juist veel meer opleveren.

Het is belangrijk om de juiste balans te vinden tussen het leveren van een topervaring en de investering die hierbij hoort.
Het middel moet in onze ogen altijd bij het doel passen. U gebruikt immers geen knuppel om een mug dood te slaan. 

En nu?

Als ambitieuze organisatie wilt u uw bedrijf of merk echt onderscheiden, ook online. Een website moet op schaalbare wijze ontwikkeld worden en mee kunnen groeien met uw bedrijf, zonder dat dat iedere keer veel geld kost.

Dat houdt onder andere in dat de technische kant ‘schoon’ blijft, er beperkt gebruik wordt gemaakt van plugins, er geen standaard templates gebruikt worden en nog veel meer.

Het start allemaal bij een goed gesprek. Laat uw gegevens achter in het contactformulier, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op!

Let's Chat Connect Meet Team up Improve Grow

Op de hoogte blijven over het digitaliseren van het MKB?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!